مترجم: افروز عباسی
زمان تقریبی مطالعه: ۱۳دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۸
در مواجهه با شیوههای جدید دیجیتالی و انتظارات بالاتر مصرفکنندگان، برندها، فروشندگان و مارکتپلیسها ضمن اطمینان از عملکرد خوب و صرفهجویی در هزینهها، همواره به دنبال راههایی برای دگرگون کردن سفر خرید مشتریان هستند.
جستجوی تصویری مثالی از کاربرد تکنولوژی در فروش است که نهتنها به کمک موتورهای پیشنهاد هوشمند و امکان جستجو از طریق عکس گرفتن با دوربین تجربهی مشتری را بهبود میبخشد، بلکه عملیات بکاند را با برچسبزنی خودکار محصول، مدیریت لحظهای موجودی و پیشبینی و تجزیه و تحلیل تسهیل میکند. همانطور که در مورد همهی تکنولوژیها صادق است، پرسیدن این سؤال کاملاً منطقی است: «آیا این روش نتیجه میدهد؟». در این مقاله 5 مطالعهی موردی موفق جستجوی تصویری را با نگاهی عمیق به ویژگیها و فرصتهای رشدی که این فناوری ارائه میدهد، بررسی میکنیم.
همراه با انقلاب دیجیتالی در فروش آنلاین که در سراسر جهان در حال وقوع است، انتظارات مصرفکنندگان در هر مرحله از سفر مشتری، فروشندگان را به چالش میکشد که در تمامی مراحل تجربهی خرید – از پیدا کردن محصول تا خرید، تجدید نظر کنند.
امروزه مصرفکنندگان راه را به برندها نشان میدهند. آنها ترجیح میدهند از مکانهایی خرید کنند که هر زمان و هر طور که بخواهند در آنها محصولات مورد نظر خود را پیدا و خریداری کنند. خریداران مدرن علاوه بر این که انتظار مرتبط و در دسترس بودن دارند، یکی دیگر از رفتارهای ویژهشان خرید بر پایهی معیارهای دیداری و اجتماعی است. به دلیل توسعهی سریع هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و همچنین علاقهی زیاد مشتریان و فروشندگان، استفاده از جستجوی تصویری در سراسر جهان رو به افزایش است.
به گفتهی یکی از شرکتهای تحقیقات بازار، انتظار میرود بازار جستجوی تصویری جهانی با رشد سالانهی 17.5 درصدی در بین سالهای 2019 و 2027، از 6669 میلیون دلار در سال 2018، تا حدود 28470 میلیون دلار تا سال 2027 برسد.
جستجوی تصویری، مصرفکنندگان را قادر میسازد تا در میان محصولات با استفاده از هر نوع تصویری جستجو کنند، بدون آن که نیاز باشد به دنبال کلمات کلیدی دقیق بگردند. در همین رابطه، این فناوری نهتنها با پیشنهاد محصولاتی که از نظر دیداری شبیه محصول مورد نظر هستند، بلکه به کمک ایدههایی که از محتوای شبکههای اجتماعی دریافت میکند، پیشنهادها را بهبود میدهد.
جستجوی تصویری در طول سفر خرید مسیر جستجو و یافتن محصول را برای مصرفکنندگان هموار میکند و فروشندگان را قادر میسازد تا محصول مناسب را در زمان مناسب ارائه دهند. با استفاده از تصاویر و برچسبزنی خودکار محصولات، جستجوی تصویری موجودی را بهروز میکند و این اطمینان را ایجاد میکند که همهی محصولات برای مشتریان قابل مشاهده هستند.
پس تعجبآور نیست که 63 درصد مصرفکنندگان تمایل دارند تا حداقل نیمی از خرید خود را به فروشندگانی اختصاص دهند که جستجوی تصویری ارائه میدهند. یک مطالعهی دیگر نیز نشان میدهد که 84 درصد از فروشندگان آن را ابزاری مهم برای موفقیت خود در آینده میدانند.
تقاضای فزاینده برای جستجوی تصویری در حالی رخ میدهد که کانال دیگری که اکنون منبع کسب اطلاعات و خرید محصولات است، در رفتار خرید مصرفکنندگان اخلال ایجاد میکند: شبکههای اجتماعی.
“وقتی صحبت از خرید محصول میشود، طبیعی است که مردم بخواهند آن را ببینند و از نظر دیداری درک بهتری از شکل محصول و مناسب بودن آن داشته باشند. رشد اینستاگرام و تا حد کمتری پینترست در طول 5 سال گذشته، واقعاً به رفع این نیاز کمک کرده و افراد را قادر ساخته تا قبل از خرید احساس راحتی بیشتری کنند و ایدهی بهتری نسبت به چیزی که میخرند داشته باشند.”
– سانجای تامهین، مدیر هوش بازاریابی در نایکی
گرچه حقیقت دارد که امروزه مشتریان از همهجا الهام میگیرند، اما تحقیقات نشان داده است که اکنون شبکههای اجتماعی منبع الهام شمارهی یک برای خریدها هستند. به طور خاص، 20 درصد از کاربران مورد بررسی به شبکههای اجتماعی دیداری همچون اسنپچت و اینستاگرام اشاره کردهاند. شبکههای اجتماعی و ایدههایی که مصرفکنندگان از محتوای آنلاین دریافت میکنند، هم در ایجاد جرقهی شروع و هم در پرورش سفر خرید مشتری حیاتی هستند. در نهایت شبکههای اجتماعی روی رفتار خرید تأثیر میگذارند.
طبق گفتهی Deloitte، مشتریانی که در طول سفر خرید از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، نسبت به افرادی که از آنها استفاده نمیکنند، 4 برابر بیشتر احتمال دارد که هزینهی بیشتری صرف خرید کنند.
علاوه بر این، مشتریانی که تا حدودی یا بسیار تحت تأثیر شبکههای اجتماعی هستند در مقایسه با کسانی که تحت تأثیر آنها نیستند، 6 برابر بیشتر احتمال دارد که بیشتر خرج کنند.
با این حال، کاربران نگرانیهایی دربارهی خرید مستقیم از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی دارند. Sumo Heavy، به نقل از eMarketer، نشان داد که مهمترین نگرانی ذکرشدهی افراد امنیت (71٪) و پس از آن حریم خصوصی (65٪) و قانونی بودن خرید (64٪) بود.
جستجوی تصویری با رسیدن به مصرفکنندگان در نیمهی راه، فروشندگان را قادر میسازد تا به مشتریانشان کمک کنند محصولاتی را که از نظر دیداری مشابه آنچیزی هستند که در شبکههای اجتماعی دیدهاند، پیدا کنند. در حالی که 89٪ از مدیران فروش در جهان میگویند که سازمانهای آنها برای ادامهی حیات خود باید سرعت نوآوری خود را تسریع کنند، اما هوشیار بودن و پرسیدن این سؤال که «آیا جستجوی تصویری مؤثر است؟» قابل درک است.
براساس تعدادی از تجربیات موفق و پذیرفته از سوی مشتریان، مطالعات موردی زیر نگاه عمیقی به ویژگیهای قدرتمند و فرصتهای رشدی که جستجوی تصویری ارائه کرده، دارد.
Boohoo.com یک فروشگاه مد آنلاین با درآمد سالانهی 580 میلیون پوند و بازار هدف مصرفکنندگانی از نسل Z و Y (متولدان دههی 80 میلادی به بعد) است.
طبق گزارش فایننشال تایمز در سپتامبر 2019، بوهو به نقطهای روشن در فضای آشفتهی خردهفروشی تبدیل شده است، زیرا از خریدهای آنلاین فزایندهی مشتریان سود میبرد؛ در حالی که بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای در حاشیهی خیابانها تلاش میکنند تا با سرعتِ تغییرات کنار بیایند. حتی بعضی از پیشگامان دیجیتال حس میکنند بوهو که روزانه حدود 200 مورد جدید به وبسایت خود اضافه میکند، از آنها سبقت گرفته است.
این فروشگاه آنلاین با کمک شرکت هوش مصنوعی Syte ترکیبی از راهحلهای جستجوی تصویری را برای دستیابی به موارد زیر راهاندازی کرده است:
بوهو میخواست بدون منابع سنگین و تغییر در رابط کاربری به طور قابل توجهی فرایند پیدا کردن محصول را در سرتاسر سفر خریدار بهبود بخشد. با افزودن ویژگی جستجوی تصویری، این فروشگاه آنلاین انتظار داشت:
با استفاده از قیفهای جستجوی تصویری، مشتریان بوهو اکنون میتوانند محصولی را که الهامبخش آنها بوده به روشی سادهتر و جذابتر پیدا کنند.
“بازدیدکنندگانی که با گزینهی نمایش محصولات مشابه در صفحهی محصول تعامل میکنند، دارای نرخ تبدیل بیش از 100٪ بیشتر و AOV (میانگین مقدار سفارش) 12٪ بیشتر از کسانی هستند که این کار را نمیکنند. در نهایت، تعداد صفحاتی که این افراد در هر مرتبه مراجعه به سایت بازدید میکنند، بیش از 135% بالاتر است.”
– Andrew Thompson (اندرو تامسون، مدیر فروش اینترنتی بوهو)
فارفچ یک فروشگاه مد لوکس آنلاین است که در سال 2007 تأسیس شد و دفتر اصلی آن در انگلستان است. این شرکت فروش بیش از 3000 برند را در سراسر جهان مدیریت میکند، به بیش از 190 کشور ارسال دارد و وبسایتهای محلی را به 14 زبان ارائه داده است.
فارفچ به عنوان یک خردهفروش آنلاین بزرگ میخواست مطمئن شود که برندهایی که با آنها کار میکند به صورتی عالی با مصرفکنندگان علاقهمند ارتباط برقرار میکنند. فارفچ با معرفی مفهومی که فروشگاه و خدمات آنلاین را ادغام میکرد، به دنبال اهداف زیر بود:
فارفچ به سراغ جستجوی تصویری رفت، زیرا این امکان باعث میشد که پیدا کردن محصولات در تمامی برندها آسان شود.
“زمانی که ما با یک استارتاپ هوش مصنوعی همکاری کردیم تا ویژگیهای جستجوی تصویری داخل اپ خود را قدرتمند کنیم، من هیجانزده بودم. این ویژگی به مشتریان ما کمک کرد تا ایدههایی را که از مشاهدهی لباسها میگیرند تبدیل به واقعیتی کنند که میتوانند آن را بپوشند.”
با تمرکز بر بهبود تجربهی مشتری از طریق ارائهی راهکاری بهتر برای پیدا کردن محصولات در تمامی نقاط تماس، نتایج زیر برای این فروشگاه لوکس آنلاین به دست آمد:
ونکا یکی از فروشندگان مطرح لباس در اسپانیا است. این برند در سال 1975 تأسیس شده و لوازم آرایشی، لباس، منسوجات و محصولات خانگی را هم به صورت آنلاین و هم از طریق کاتالوگ به فروش میرساند. با سهم بازار 60 درصدی، ونکا در میان 10 خردهفروش برتر مد است و از نظر تعداد لباسهایی که به صورت آنلاین در اسپانیا فروخته میشوند رتبهی سوم را دارد.
ونکا هر فصل یک مجموعهی جدید ارائه میدهد و سالانه بیش از 18 میلیون کاتالوگ و 50 میلیون ایمیل برای 8.5 میلیون مشتری خود در سراسر شبه جزیرهی ایبری ارسال میکند.
ونکا مستقیماً به مصرفکنندگان در بازارهای اصلی خود، اسپانیا و پرتغال فروش دارد و مستقیماً به سایر خردهفروشان در بیش از 80 کشور می فروشد. برای مجموعهی جدید خود در هر فصل، حدود 3000 مدل در سال دارد که از طریق شرکای شخص ثالث آنها تکمیل میشود. در کل، ونکا 25000 آیتم در کاتالوگهای خود دارد.
برای قرار گرفتن در صدر رقابت فزاینده و انتظارات روبهافزایش مشتریان، ونکا به دنبال موارد زیر بود:
ونکا هوش مصنوعی تصویری را بر هر تکنولوژی دیگری مقدم دانست، زیرا نزدیکترین تجربه را به آنچه که مشتریان هنگام خرید از فروشگاههای فیزیکی تجربه میکنند، فراهم میکرد. به طور کلی موارد زیر انجام شد:
پس از به کارگیری هوش مصنوعی تصویری، ونکا جستجوی محصول را برای خریدارانش آسان کرد. اکنون دیگر نیازی به فیلتر کردن دستهها نیست. امکان جستجو با دوربین، تمام محصولات مرتبطی را که مشتری ممکن است به آنها علاقه داشته باشد به او نشان میدهد.
از نظر موتورهای پیشنهاد هوشمند، امکان «مشاهدهی محصولات مشابه» به ونکا اجازه میدهد تا تجربهی شخصیتر و متناسبتری را به خریداران خود ارائه دهد. سرانجام، فناوری برچسبزنی عمیق تگها و اطلاعات موجودی طبقهبندینشدهی ونکا را تلفیق میکند و تعداد آیتمهایی را که این شرکت میتواند در کاتالوگهای خود اضافه کند، افزایش میدهد.
“با ترکیب جستجوی متنی و جستجوی تصویری ، نرخ تبدیل 8 برابر بیشتر میشود. بنابراین، این دو نوع جستجو ناقض یکدیگر نیستند، بلکه یکدیگر را کامل میکنند. دستیابی به این نوع افزایش در نرخ تبدیل با راه حلی تا این حد آسان، بسیار نادر است. قطعاً زمانی که محصولات بیشتری به کاربر نمایش داده شود، تأثیر بیشتری بر روی آنها خواهد داشت.”
– جوردی بدیا، مدیر ونکا
پرتی لیتل ثینگ (PLT) یک خردهفروش آنلاین مد است که در انگلستان مستقر است و در استرالیا، فرانسه، ایرلند و ایالات متحده نیز فعالیت میکند. این شرکت در سال 2012 تأسیس شده و مخاطبان هدف آن زنان 16 تا 24 ساله هستند. PLT به دلیل همکاری با اینفلوئنسرها معروف است.
PLT میخواست از حضور گستردهی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کند و آن را در تجربهی مشتری در وبسایت خود ادغام کند. سفر خریدار PLT از نقطهی الهام گرفتن از شبکههای اجتماعی تا خرید محصول متصل نبود. برای بهبود این سفر، PLT بر روی موارد زیر تمرکز کرد:
PLT با کمک یک شرکت هوش مصنوعی، یک قیف جستجوی محصولات به کمک دوربین را به وبسایتش افزود که شامل تصاویر شبکههای اجتماعی برای الهامبخشی به خریداران و مطالب آموزشی برای افزایش میزان استفاده از جستجوی تصویری میشد.
به طور کلی PLT افزایش قابل توجهی در نرخ تبدیل وبسایت و بهبود تجربهی پیدا کردن محصولات را تجربه کرد.
آترلی یک مارکتپلیس آنلاین با بیش از 600 برند است. این خردهفروش آنلاین مستقر در انگلستان، به بیش از 94 کشور با 80 زبان و 10 ارز ارسال دارد. بیش از هر چیزی، آترلی بر فراهم کردن تجربهی مشتری سریع، آسان و رضایتبخش تمرکز دارد.
آترلی به دلیل گستردگی برندهایش میخواست به مشتریان راهی بهتر برای پیدا کردن محصولات و برندها از طریق وبسایت بدهد. فروشگاه آنلاین فضای شلوغی است و مارکتپلیس آنلاین، نیازی جدی به نوآوری برای رقابت دارد. آترلی به خصوص به این موارد علاقهمند بود:
آترلی به کمک هوش مصنوعی تصویری همهچیز را از جستجوی تصویری تا پیشنهاد محصولات از نو پیادهسازی کرد. این فروشگاه آنلاین به دقت توجه کرد که از صفحات محصول گرفته تا برچسبهای خودکار، هر کدام چگونه میتوانند تجربهی مشتری را با جستجوی تصویری بهبود دهند.
جستجوی تصویری با استفاده از الگوریتمهای تشخیص تصویر، تکنولوژی هوش مصنوعی شبکههای عصبی، علم داده، یادگیری عمیق، فیزیک ذرات و بینایی ماشین را با بینشهای روانشناسانه و فرهنگی ترکیب میکند.
سرمایهگذاری در یک راهحل دیجیتالی جدید مانند جستجوی تصویری، تحقیقات زیادی را میطلبد. اما آنچه که این مطالعات موردی نشان میدهند این است که جستجوی تصویری نتیجه میدهد: جستجوی تصویری به مشتریان موارد قابل خرید مشابه، دقیق و مرتبط را سریع و در مقیاس بزرگ نشان میدهد و انتظارات مربوط به راحتی و در دسترس بودن را برآورده میکند.
” برندها و فروشندگان برای آن که مطمئن شوند تحول آنها در مسیر درستی قرار گرفته و پایدار است، نیاز دارند جهت و مزایای آخرین ترندهای تکنولوژی فروش را بدانند. آن دسته از فروشندگان و برندهایی که میتوانند قدرت تکنولوژی را در اختیار خود درآورند و تحول دیجیتال را بپذیرند، بیشتر احتمال دارد که در دنیای دیجیتال با موفقیت رقابت کنند.”
– Fung Business Intelligence
اگر تمایل دارید تکنولوژیهای مبتنی بر هوش مصنوعی تصویری را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید، حتماً برای مشاوره رایگان با ویژن ایکس تماس بگیرید.
مرجع:
https://www.syte.ai/wp-content/uploads/2019/11/The-5-Best-Case-Studies-for-Visual-Search.pdf
مترجم: افروز عباسی
این مطلب را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید: